Tuesday, October 21, 2008

映画(えいが)犬と私の十の約束(いぬとわたしのじゅうのやくそく)












先週(せんしゅう)日本のえいが犬と私の十の約束をみました
わたしこのえいがとがすきです。
このいぬきれいです。そしでにやかです。
犬と私の十の約束:
1.私と気长につきあってください。
2. 私を信じてください。それだけで私は幸せです。
3. 私にも心があることを忘れないでください。
4. 言うことをきかないときは理由があります。
5. 私にたくさん话しかけてください。人のことばは话せないけど、わかっています。     
6. 私をたたかないで。本気になったら私のほうが强いことを忘れないで。     
7. 私が年を取っても、仲良くしてくだい。
8. 私は十年くらいしか生きられません。だからできるだけ私と一绪にいてください。
9. あなたには学校もあるし友だちもいます。でも私にはあなたしかいません。      
10. 私が死ぬとき、お愿いです、そばにいてください。どうか覚えていてください、私がずっとあなたを爱していたことを。

I watched this movie without any subtitle since it doesn't come with subtitle.
So I don't understand 99% of the conversasions in the movie. But the movie is simple enough for me to understand. I was little excited when I found out I could picked up some simple words here or there. :P
I didn't get the words which appears at the very beginning of the movie(I assume that is the philosopy the movie try to show to the audience). If anyone going to watch it or have watched,please let me know the meaning of it.
I found the ten promises in Japanese online even though I am not sure whether it is reliable.
This is a very warm,emotional movie with simple stories.
There are scenes make people cry and moments you just can't stop laughing.
And that is the picture of our life, simple but not easy, hard but not impossible.
(I found out the girl calls her mom and dad as おかあさん、おとうん. Doesn't she suppose use ちち、はは?Could anyone tell me why it is like this?)

3 comments:

hada hidetoshi said...

I'm a Japanese.
I'm a Bunkyo Nuniverse student.
自分もこの映画を見ました。
僕は犬を飼っていて、とても感動しました。

LAN said...

こにちわ、はださん。はじめまして。
その映画はとても感動ですね。

MKI said...

My friend told me this movie is nice .
I'd like to try this .
After watching ,I'll try to answer your question.

And we use ちち、はは as noun,so we usually say おとうさん、おかあさん when we call them.